Under hösten har en rad nya produkter av den klimatsmarta fisken braxen lanserats på den svenska marknaden. Intresset och efterfrågan har varit långt mycket större än initiativtagarna vågat hoppas på.
-Sedan vi lanserade de nya produkterna har vi fått ett fantastiskt gensvar, lång över förväntan säger Emma Gabrielsson som är projektledare på Race For The Baltic, en av organisationerna som står bakom den nya miljösatsningen.
Det var tidigare i år som produkter gjorda på fiskfärs från karpfiskarna braxen och id först kom ut på den svenska marknaden. Bakom satsningen, som i ett första steg riktar sig till storkök i landets kommuner och skolor, finns ett gediget miljötänk. Projektet arbetar för att hela produktionskedjan – från fångst till tallrik – ska vara hållbar.
-Skolor och kommuner jobbar hårt för att driva sina verksamheter på ett hållbart sätt. Klimatsmarta produkter som färs och burgare gjorda på braxen kan vara en del i lösningen och bidra till att de når sina hållbarhetsmål, säger Emma Gabrielsson.
Baltic Fish fortsätter nu att satsa på fler produkter och så småningom också bredda kundunderlaget även till privatpersoner.
-Vi hoppas såklart att det stora intresset håller i sig. Med den här utvecklingen kommer det att få stor betydelse för vattnet i Östersjön, avslutar Emma Gabrielsson.
Bakom satsningen på produkter av braxen ligger Baltic Fish, samarbete mellan nordiska miljöorganisationer, fiskare, fiskproducenter, myndigheter och forskare. Målet med projektet är att skapa bra förutsättningar för ett hållbart fiske av de hittills outnyttjade fiskarterna braxen och id och därmed bidra till att minska övergödningen i Östersjön.